Sonja Lagerfors, Kungsbacka, undrar: “Är det förenligt med vår sekretess att inte ha dolt nummer på våra telefoner? Vi har pratat om detta och kan ju konstatera att det blir lättare att få tag på folk om det är öppet nummer. En del svarar ju inte lika gärna annars, tror att det är någon försäljare kanske? Detta trots att vi ju i början upplyser om att vi ringer från dolt nummer. Samtidigt tänker jag att det kanske är mer försvarbart att ha dolt nummer med vår höga sekretess liksom sjukvården har. Vet du vad som egentligen gäller?”

Torsten svarar: “Jag har tittat på dokumentet ”Familjerådgivningens juridiska ramar” här på vår hemsida och inte hittat något om dolt nummer där. Jag vet att jag när jag började dom familjerådgivare och hade en traditionell knapptelefon drillades i detta med dolt nummer. Numera när vi i princip enbart har mobilnummer som kontaktväg till de par som söker/sökt vår hjälp kan jag tycka att det finns skäl att ompröva striktheten när det gäller dolt nummer. Vi kommer till den person det berör. Visst finns möjligheten att någon annan svarar även i någons mobiltelefon, men det händer verkligen sällan. Samtidigt kan vi inte själva bestämma att nu struntar vi i vad lagen säger för det är en annan tid. Om inte vi håller oss inom lagens råmärke börjar vi korrumpera rättssystemet. Jag känner också igen att det är många som inte svarar på telefonsamtal från dolt nummer. Därmed hamnar vi i ett läge där vi får problem att kontakta par och vi blir svårtillgängliga.

Det är som synes många parametrar som ska tas hänsyn till och jag tänker att det viktigaste är att stanna upp och göra ungefär som ni gjort. Fundera! Vända och vrida på frågan och väga perspektiv mot varandra. Inte bara slarvigt säga: ”Det där blir bra!”. Kanske kan vi utnyttja våra kommunala hemsidor för att skriva något om sekretessens krångligheter, men vi har ju inga garantier att de som söker vår hjälp läser det vi skrivit och har vi lik förbaskat att ta ställning till hur vi ska få kontakt med det par som sökt oss.”

Sverker, Västerås, tillägger: “Jag tycker att om man som klient valt att uppge ett telefonnummer, mail, etc, så får man väl presumera ett samtycke från klientens sida hur man vill bli kontaktad. Om man nu väljer att inte svara på dolda nummer så kan man ju inte lasta FR för detta. Jag tror att i de flesta nätanmälningarna ställs frågan hur man önskar bli nådd, återigen som jag ser det ett presumerat samtycke.”

Jag bruka själv inte lämna röstmeddelande, eller sms, innan man vet att man har kommit till rätt person.

Har du andra tankar? Något du vill dela med dig av? Skicka det i så fall till webbansvarig torsten.hemlin@vasteras.se, så kan jag lägga till det här på sidan.